יינות ונופי בראשית • טיול חורף בשומרון

    אסתי חדד Comments Off on יינות ונופי בראשית • טיול חורף בשומרון
    23:39
    09.05.24
    קובי פינקלר No Comments on דובר צה"ל: תבוטל הילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כתב וצילם: קובי פינקלר

    סיור בשומרון, בכל פינה, הוא סיור מרתק, עושר תרבותי, נופך מיוחד לאזור ונוף עוצר נשימה.
    הבוקר עולה על שמי השומרון, ואדי הערפל מתפזרים אט אט. ממרום ההרים נפרסים למזרח נופי כיכר הירדן וממערב כל שפחת ומישור החוף. ארובות בתי הזיקוק נראות מרחוק טובלות בערפיח המפיק מישור החוף. כאן, בשומרון, אפילו רכיבה על אופניים, באזור הקריר הזה היא שונה.
    בישוב איתמר תוכלו לשכור זוג אופניים ולהתחיל לדווש.
    השכרת אופניים בנקודה הכפרית באיתמר: 052-3003523

    "כאן תחושו, בכל פינה ביופיו של המקום" מבטיח נתי ישראלי רכז התיירות של המועצה. פסוקי ספר בראשית, בתיאור מסעותיו של אברהם אבינו, ניכרים אצלו בכל פסיעה.
    בפסגת הר כביר אל מול נוף עוצר נשימה, אנחנו עומדים כשלמרגלותינו בעמק עובר נחל תרצה. "תרצה הייתה בירתם של מלכי ישראל וזו נקודת ציון משמעותית להבנת ההתיישבות היהודית במקום למן היום בו הגיע לכאן אברהם אבינו להתיישב באלון מורה" יסבירו לנו מדריכי מדרשת "חלקת השדה".
    לא הרחק מהר כביר, אמת המים התת קרקעית בעין כפיר שליד אלון מורה. הליכה חווייתית (מתאימה לקיץ, לא לימים אלו…) עם פנסים עד הנביעה וכמובן בריכות השכשוך החדשות.

    סיור בשומרון, בכל פינה הוא סיור מרתק. במלון "אשל השומרון" אפשר להבחין בעושר התרבותי ובנופך המיוחד לאזור. ציורי קיר הממחישים את תקופת האבות, דגם של המזבח שבנה יהושע בהר עיבל ואפילו שולחנות הזכוכית מולאו באבני המקום -936684103.
    אחר ארוחת בוקר במלון או עם מה שהבאנו מהבית יוצאים לסיור יקבים, יין של צהרים אינו בריא ואנו עושים זאת עם שחר, עת טללי השחר עודם באוויר. תחילה לישוב רחלים ליקב "טורא.
    נכנסים, למרתף היין המיוחד "והקריר" כמובן ומתחילים להתבשם. ורד, בעלת המקום מספרת כי מאחורי הכרם שנמצא בהר ברכה עומד בעלה ארז בן סעדון. הוא נולד בירושלים, גדל בכוכב השחר וליקב הצנוע שהקים בשנת 2003 ברחלים (כתריסר מאות בקבוקים בשנה הראשונה) קרא "יקב ארז" . לאחר שראה כי טוב, עבר היקב שינוי תדמיתי והחליף את שמו ל"יקב טורא". אכן זו מצודה או טירה ששומרת על כל מה שיין יכול להציע. רק לשבת סביב השולחן הפתוח יכול ללמד על אווירת וטיבו של המקום. בשנים האחרונות היקב זכה להערכה מקצועית וקטף מדליות בתחרויות ישראליות ובינלאומיות. לביקור ביקב טורא 052-7966613 http://www.turawinery.com
    יקב נוסף, שכדאי לסור אליו הוא "יקב בן פורת" בישוב יצהר, יקב בוטיק אורגני ייחודי עם סיפור אמונה של הכורם אריאל בן שטרית .לתיאום ביקור ביקב בן פורת 050-9972605.

    יין טוב הולך כידוע עם גבינה ומאכלי חלב אז נסורה לפסגת הישוב איתמר, שם ממוקמת "חוות גבעת עולם". זו חווה אורגנית לייצור שמן, גבינות ושאר מעדנים 02-9409310.
    בפסגת הר גריזים הוא הר הברכה, ממוקמת מסעדה ומרכז לסיורים באזור, העונה לשם "ברכה על ההר". זו בהחלט ברכה על ההר. רק לשבת בתוך המסעדה, להביט בנוף, לגמוע את האוויר זו בהחלט ברכה. המקום מכיל כשמונים מקומות והתיאום צריך להיות מראש אם אתם רוצים אוכל חלבי או בשרי. כשרות: הרב אליעזר מלמד רב הישוב ברכה. ניתן לצאת מהמסעדה לטיולי סוסים או סיורים מודרכים לאתרי הסביבה ואפילו לביקור ביקב הקטן ומיכלי השמן של בעל המקום ניר לביא. הכל בתיאום כמובן 052-5775156.
    בישוב ברכה גם "כפר הנופש שומרון". נופש מפנק שקט ורגוע טבול בהכרות עם חבל ארץ מדהים ביופיו המוכר רק למעטים.
    כפר הנופש מונה 24 יחידות נופש הממוקמות כאמור בתוך היישוב "ברכה", הנוף (שוב חזרנו אליו) מרהיב. על הרי השומרון בגובה כ-850 מטר מעל פני הים. במבט מהישוב לכיוון מערב אפשר לראות את מישור החוף מחיפה ועד אשקלון, במבט לכיוון מזרח רואים את הרי ירדן. בתחתית הר ברכה נמצא עמק מרהיב ביופיו, עמק בית דג'ן. מרכס הר כביר כ-15 ד' נסיעה נשקף נחל מהיפים ביותר בארץ "נחל תרצה" אוכל כשר למהדרין ושבת שלמה תעלה כאן לזוג סביב 600 ₪ כולל הרצאות ופעילויות בשבת. ועל הבריכה הפרטית כבר סיפרנו? טלפון: 052-8109699
    בהיותנו בישוב על הר גריזים, לא נחמיץ ביקור בשכונת השומרונים, המקיימת אורח חיים ייחודי. סמוך לשכונת השומרונים נמצא 'מצפה יוסף' ובו תצפית על קבר יוסף, הר עיבל וכל שכם וסביבותיה. במרכז המקום, מוזיאון להכרת אורח החיים המיוחד של השומרונים ולמרגלותיו של המוזיאון מפעל עתיק יומין ל.. לטחינה. כן. כמו פעם בכשרות מהודרת. ניתן לבוא, להציץ, לסייר בתיאום ולראות כיצד מגרגירי השומשום מופקת הטחינה.

    אחרי הטחינה אנחנו ממשיכים לכיוון קדומים, בכביש גלעד.
    כדי ללמוד מקרוב על כל הממצאים הרבים שנמצאו באזור כדאי לסור למוזיאון בקדומים. כביש חדש 'ציר גלעד' על שמו של גלעד זר ז"ל מחבר בין יישובי ההר לקדומים. נסיעה של 10 דקות ואנחנו מצידו השני של הרכס. כדים עתיקים, מנורות שמן, חרסים, מטבעות, מדליות שונות הקשורות למלכי ישראל והרשימה ארוכה. המוזיאון פתוח לקהל הרחב כל יום ובתיאום מראש תקבלו גם הדרכה מועילה ומרתקת. במדרשת שומרון מגוון סיורים לאתרי האזור09-8841359 כשרות גלאט.
    נחל קנה
    גבול בין נחלות שבטי אפרים ומנשה. מקור שמו בקני החצב אותם שתל יהושע לסימון הגבול בין שתי הנחלות. בנחל נובעים מעיינות היוצרים בריכות גדולות מתאימות לרחצה. בשמורה מסומנים שבילי הליכה ומסלולים לרכבי שטח .
    במורד הצפוני של יקיר, מעל אפיקו של נחל קנה בליבה של שמורת החורש, פארק אורי. הפארק הוקם, לע"נ החייל אורי ביטון הי"ד, בן הישוב, שנפל במהלך הסתערות על חוליית מחבלים בלבנון.
    ויש גם הפתעה.

    בתחום חוות יאיר "הצריף של תמרי", במתחם הצריף בנוף המשקיף אל נחל קנה ומורדות השומרון אפשר לשבת, לאכול ארוחת בוקר איכותית, ליהנות מהנוף ולהרגיש שאתה בשומרון האמיתי. בבית הקפה פועלת חנות לדברים יפים, (מעשה ידי אומנים תכשיטים, תמונות, פרזולים שונים וכדומה) ניתן להזמין מראש לארוחות ערב יום חמישי ו/או ארוחות בוקר יום שישי.
    בראנצ' קבוע בימי שישי, לפרטים ולתיאום: תמר 052-4653942 09-7941511.
    מעת לעת, מתקיימים טיולים מאורגנים באוטובוס צמוד במרחבי השומרון.

    פרטים: באתר האינטרנט של תיירות שומרון www.tourshomron.org.il



    0 תגובות